Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
CGhamyar.ir

این نرم افزار فوق العاده قوی و  بسیار جذاب ، شامل ابزار ها و تکنیک های شگفت انگیز طراحی مدل سازی سه بعدی ، انیمیشن واقع گرایانه و ارائه (Render) مدل های سه بعدی است. همچنین در صنعت فیلمسازی کاربرد های ویژه ای دارد. در ذیل به برخی از کاربرد های دیگر آن اشاره می کنیم.

کاربرد ها
  • استفاده در صنعت
  • استفاده در آموزش
  • تری دی مکس در معماری
  • تری دی مکس در انیمیشن
  • تری دی مکس در جلوه های ویژه سینمایی
  • تری دی مکس در تبلیغات
  • تری دی مکس در بازی سازی
  • تری دی مکس در طراحی صنعتی
  • تری دی مکس در غرفه سازی نمایشگاه
  • تری دی مکس در کابینت سازی

و…

فیلم‌های خیلی زیادی توسط Autodesk 3ds Max یا نسخه‌های قبلی آن با نام متفاوتی ساخته شده‌اند. فیلم‌های پرفروشی چون آواتار و ۲۰۱۲ که از گرافیک سه‌بعدی کامپیوتری بهره برده‌اند، از این دسته می‌باشند.

همچنین از این نرم‌افزار در توسعهٔ گرافیک سه‌بعدی رایانه‌ای بسیاری از  بازی ویدئویی استفاده شده و می شود.

مجموعه‌های معماری و مهندسی نیز از برای طراحی هنر مفهومی خود از Autodesk 3ds Max استفاده می‌کنند.نرم افزار Max شباهت تعامل زیادی با نرم افزار اتوکد دارد به همین دلیل معماران ترجیح می‌دهند تا از این نرم‌افزار برای بهترین کیفیت Render استفاده کنند.

اتودسک تری‌ دی‌اس مکس (Autodesk 3ds Max) که سابقاً استودیوی سه‌بعدی مکس ( 3D Studio Max) نامیده می‌شد، یک برنامهٔ گرافیک سه‌بعدی رایانه‌ای حرفه‌ای است که برای ساخت پویانمایی‌ها، مدل‌ها، بازی‌ها و تصاویر سه‌بعدی استفاده می‌گردد. این نرم‌افزار توسط شرکت Autodesk Media and Entertainment ساخته و منتشر شده‌ است. این برنامه قابلیت‌های مدل‌سازی و ساختار قابل انعطاف افزایی داشته و می‌تواند بر روی سکوهای رایانش مایکروسافت ویندوز اجرا شود. 3Ds Max مرتب توسط توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی، بسیاری از استودیوهای تبلیغات تلویزیونی ،انیمیشن سازی و  استودیوهای تصویرسازی معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این برنامه همچنین در جلوه‌های ویژه سینمایی و تصویرسازی اولیه فیلم‌ها استفاده می‌شود.

به علاوهٔ ابزارهای مدل‌سازی و پویانمایی، آخرین نسخه از 3Ds Max، امکانات سایه‌ زن (مانند انسداد محیط و پراکندگی زیرسطحی)، شبیه‌سازی پویا، ریدیوسیتی، سامانه ذره، خلق و رندر نگاشت نرمال، نورپردازی سراسری، یک واسط کاربر قابل تنظیم و زبان اسکریپت‌نویسی مخصوص به خودش را شامل می‌شود. این نرم‌افزار قابلیت مدلسازی به شیوهٔ نِربز (NURBS) را دارا می‌باشد

CGhamyar.ir

محصول استودیوی سه‌بعدی اصلی توسط گری یوست و گروه یوست برای سکوی داس خلق شد و توسط شرکت اتودسک منتشر گردید. پس از انتشار نسخهٔ چهارم استودیوی سه‌بعدی داس، محصول برای سکوی ویندوز ان‌تی بازنویسی شد و به “استودیوی سه‌بعدی مکس” تغییر نام داد. این نسخه نیز توسط گروه یوست خلق شد و توسط کنیتکس که در آن زمان بخش رسانه و سرگرمی اتودسک بود منتشر گردید.

اتودسک نرم‌افزار را پس از انتشار دومین بروزرسانی استودیوی سه‌بعدی مکس خرید و طی دو انتشار بعدی کل مراحل توسعه را خود شرکت به صورت داخلی انجام داد. بعدها نرم‌افزار تحت نام “تری‌دی‌اس مکس” توسط دیسکریت، یک شرکت نرم‌افزاری در مونترآل که اتودسک به تازگی خریداری کرده بود منتشر شد.

بعد از انتشار نسخهٔ هفتم، دوباره لوگوی اتودسک بر روی محصول قرار گرفت و نام رسمی به حالت کنونی (“اتودسک تری‌دی‌اس مکس”) درآمد.

نسخه‌های منتشر شده از ابتدا تا به امروز
VersionCodenameYearOperating systemHardware platform
3D Studio Prototype
THUD
1988
MS-DOS
16-bit x86
3D Studio
THUD
1990
3D Studio 2
1992
3D Studio 3
1993
3D Studio 4
1994
3D Studio MAX 1.0
Jaguar
1996
Windows NT 3.51, Windows NT 4.0
IA-32
3D Studio MAX R2
Athena
1997
Windows 95 and Windows NT 4.0
3D Studio MAX R3
Shiva
1999
Discreet 3dsmax 4
Magma
2000
Windows 98, Windows ME, Windows 2000
Discreet 3dsmax 5
Luna
2002
Windows 2000 and Windows XP
Discreet 3dsmax 6
Granite
2003
Discreet 3dsmax 7
Catalyst
2004
Autodesk 3ds Max 8
Vesper
2005
Autodesk 3ds Max 9
Makalu
2006
IA-32 and x64
Autodesk 3ds Max 2008
Gouda
2007
Windows XP and Windows Vista
Autodesk 3ds Max 2009
Johnson
2008
Autodesk 3ds Max 2010
Renoir
2009
Autodesk 3ds Max 2011
Zelda
2010
Windows XP, Windows Vista and Windows 7
Autodesk 3ds Max 2012
Excalibur / Rampage
2011
Autodesk 3ds Max 2013
SimCity
2012
Windows XP and Windows 7
Autodesk 3ds Max 2014
Tekken
2013
Windows 7
x64
Autodesk 3ds Max 2015
Elwood
2014
Windows 7 and Windows 8
Autodesk 3ds Max 2016
Phoenix
2015
Windows 7, Windows 8 and Windows 8.1
Autodesk 3ds Max 2017
Kirin
2016
Windows 7, Windows 8, Windows 8.1 and Windows 10
Autodesk 3ds Max 2018
Imoogi
2017
Autodesk 3ds Max 2019
Neptune
2018
Autodesk 3ds Max 2020
Athena
2019
امکانات
MAXScript

MAXScript یک زبان اسکریپت‌نویسی داخلی است که می‌تواند یک وظیفه را به صورت خودکار تکرار، دستورالعمل‌های موجود را با روش‌های جدید ترکیب، ابزارها و واسط‌های کاربری جدید ایجاد یا بسیار کار دیگر را انجام دهد. همچنین می‌تواند ماژول‌های افزونه‌ها را کاملاً با MAXScript ایجاد کرد.

MCG

یک زبان ویژوال اسکریپت‌نویسی داخلی است. از نسخه 2016

Data Chanel

راه حل ایجاد افکت در مودیفای. از نسخه 2017

پارتیکل فلو _PF

ایجاد سیستم ذره ها در محیط نودبیس

کارگاه شخصیت_Character Studio

کارگاه شخصیت که یک افزونه از نسخهٔ چهارم مکس بود، حالا در استودیوی سه‌بعدی یکپارچه است و به کاربران برای حرکت و تجسم شخصیت‌های مجازی کمک می‌کند. این سیستم با استفاده از اسباب شخصیت یا اسکلت ۲ پا که تنظیمات سهام است کار می‌کند، که می‌تواند برای شبکه شخصیت‌های مناسب و نیازهای مناسب تغییر کند یا سفارشی شود. این ابزار همچنین شامل ابزارهای ویرایش قوی سویچینگ IK/FK، دستکاری حالت‌های وانمود کردن، لایه‌ها و گردش فریم کلیدیها و به اشتراک‌گذاری داده‌های پویانمایی در سراسر اسکلت ۲ پا مختلف است. این “۲ پا” از دیگر ویژگی‌های مفید اشیاء است که برای کمک به سرعت بخشیدن در تولید چرخه‌های راه‌رفتن و مسیرهای حرکت و همچنین به عنوان حرکت ثانویه است.

سیستم پارچه Cloth

سیستم طراحی مایعات _ Bifröst

از نسخه 2018.4

جستجوگر صحنه

جستجوگر صحنه ابزاری است که دید سلسله مراتبی از داده‌ها، تجزیه و تحلیل صحنه و تسهیل کار با صحنه‌های پیچیده تر را فراهم می‌کند. جستجوگر صحنه یک توانایی است برای مرتب، فیلتر و جستجو کردن صحنه با هر نوع شئ یا اموال (از جمله فراداده). این ویژگی که در تری‌دی‌اس مکس ۲۰۰۸ اضافه شد، اولین جزئی بود که از کدهای مدیریت شدهٔ دات‌نت در تری‌دی‌اس مکس بیرون از MAXScript استفاده می‌کرد.

واردکردن DWG

تری‌دی‌اس مکس از هر دو واردات و اتصال فایل‌های DWG را پشتیبانی می‌کند. مدیریت حافظهٔ ارتقا یافته در تری‌دی‌اس مکس ۲۰۰۸ باعث می‌شود تا چندین شئ را در داخل صحنه‌های بزرگ‌تر وارد کرد.

انتساب/ویرایش بافت_UV Editor

تری‌دی‌اس مکس عملیات بافت خلاق و نقشه برداری مسطح، از جمله کاشی کاری، معکوس، چرخاندن، محو کردن، کشش UV و سست‌سازی را ارائه داده، نامرتبی را حذف می‌کند؛ UV را نگه داشته و تصویر الگوی UV را خروجی می‌دهد. گردش کاری بافت شامل توانایی مخلوط کردن تعداد نامحدودی از بافت‌ها، یک مرورگر مواد/نقشه با پشتیبانی از کشیدن و رها کردن انتساب، و سلسله مراتب با عکس‌ها می‌شود. گردش کاری UV شامل نقشه پوست خام، که شکاف‌های دلخواه را تعریف کرده و باعث می‌شود تا کاربر بتواند UVها را با توجه به آن شکاف‌ها تا کند، کپی/پیست کردن مصالح‌ها، نقشه‌ها و رنگ‌ها و دسترسی سریع به انواع نقشه‌ها (جعبه، استوانه‌ای، کروی) می‌شود.

فریم‌های کلیدی_ Animation Kay frame

دو حالت کلید زنی – کلید مجموعه و کلید اتوماتیک – پشتیبانی از گردش فریم‌های کلیدی مختلف را پیشنهاد می‌کنند. کنترل‌های سریع و بصری برای فریم‌های کلیدی – از جمله: کات، کپی و پیست – به کاربر اجازه می‌دهند پویانمایی‌ها را به راحتی ایجاد کنند. مدار پویانمایی ممکن است به‌طور مستقیم در دریچهٔ دید مشاهده و ویرایش شود.

پویانمایی

اشیاء را می‌توان در امتداد منحنی‌ها با هم ترازی، سرعت، نرمی، حلقه و متحرک کردن در امتداد سطح کنترل کرد. می‌توان بین چند منحی متحرک با مسیر کنترل شده وزنه کرد و آن وزن را پویانمایی کرد. اشیاء را می‌توان با اشیاء دیگر در بسیاری از جهات – ازجمله نگاه کردن به – جهت‌گیری در فضاهای مختلف مختصات، و ایجاد ارتباط در نقاط مختلف و در زمان محدود متحرک کرد.

پوست

اصطلاح پوست(Skin) یا هیکل ممکن است برای رسیدن به کنترل دقیق تغییر شکل اسکلتی مورد استفاده قرار گیرد، به‌طوری‌که تغییر شکل شخصیت یکنواخت به عنوان مفاصل منتقل شده حتی در ناحیه‌ها از جمله شانه‌ها. تغییر شکل پوست را با استفاده از وزنه راس مستقیم، حجم رئوس تعریف شده توسط لفاف یا هر دو می‌توان کنترل کرد.

از نسخه 2017 قابلیت Delta mush, (DQ)Dual Quaterinion اضافه شده است.

شیدر نویسی OSL

امکان دانلود شیدرهای OSL و همچنین نوشتن شیدرهای دلخواه

در نسخه 2019 زبان برنامه‌نویسی OSL اضافه شده است.

ابزار جدید دیگری که به 2019 3ds max افزوده شده، Open Shading Language و OSL Map میباشد. به کمک این ویژگی، میتوانیم شیدر های دلخواه خود را بنویسیم و یا شیدرهای OSL آماده را دانلود و مورد استفاده قرار دهیم.

امکان تولید تکسچرهای چوب با تنظیمات کامل

به مدد استفاده از ابزار جدید Wood procedural Map میتوانیم تکسچرهای چوب را با جزئیات و تنظیمات کامل تولید کنیم. این ابزار شامل پریست هایی برای چند نوع چوب از جمله افرا، گیلاس و بلوط میباشد و برای موتور رندرهای آرنولد و Scanline قابل دسترسی است.

CGhamyar.ir

منبع:
ویکی پدیا

سایت رسمی نرم افزار:
3Ds Max

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =

شناسه نوشته: 2184
جواد خیری
جواد خیری

جواد خیری هستم مدرس و فعال در زمینه هنرهای سه بعدی و جلوه های ویژه سینمایی از سال 1399 وبسایت سی جی همیار را راه اندازی کردم تا گامی در پیشرفت انیمیشن و هنرهای سه بعدی برداشته باشم.

آرشیو نوشته ها